söndag 31 maj 2015

Smarrig chokladglass

Igår bjöd jag på chokladglass i strut till efterrätt, riktigt smarrigt! Tack till Linda Andersson för receptet. Denna hemgjorda glass kan du med fördel göra ett par dagar innan servering eftersom den behöver några timmar att stelna.

Ingredienser:

Glass: (ca 1,1 liter)

5 dl vispgrädde
1 burk kondenserad mjölk, sockrad (397 g)

200 g mörk choklad

Chokladdoppade strutar:

ca 10 glasstrutar
ca 50 g mörk choklad, smält


Gör så här:

1. Vispa grädden fluffig i en skål.

2. Häll ner den kondenserade mjölken i grädden och blanda ordentligt.

3. Smält hälften av chokladen och hacka resten. Blanda ner chokladen i gräddsmeten. Spar lite av den hackade chokladen till garnering.

4. Häll glassmeten i en limpform, ca 1 ½ liter. Strö resten av den hackade chokladen på ytan. Täck formen med plast och ställ den i frysen tills den är genomfryst. Ta fram glassen en stund före servering. Servera glassen i strutar eller på tallrik.

5. Chokladdoppade glasstrutar: Doppa den övre kanten i smält choklad. Ställ dem i var sitt glas och låt chokladen stelna.

Enjoy!

tisdag 19 maj 2015

Nyttiga chokladbollar

Vem älskar inte chokladbollar? Det gör jag i alla fall. Det kanske inte är det nyttigaste att stoppa i sig varje dag så har jag ett alternativ som jag definitivt tycker att ni ska prova! Det smakar lite annorlunda men det är fortfarande supergott och bäst av allt: nyttigt!

Ingredienser:

ca 10 bollar


100 g dadlar utan kärna

2 msk kokosfett (även kallad kokosolja)

1-2 msk kakao

½ dl havregryn

2 msk kallt kaffe alt. vatten

1 dl kokosflingor att rulla bollarna i

Gör så här:
1. Kör alla ingredienser i en matberedare till en slät massa.
2. Rulla bollarna i kokos.
3. Förvara i kylskåp.



Tips! Gör dubbelsats eftersom de "försvinner" ganska snabbt ;)

torsdag 7 maj 2015

Cheesecake i glas

Igår firade vi att det bara är 100 dagar kvar tills flytten och det gjorde vi med en cheesecake i glas. En enkel men oj så god efterrätt!

Ingredienser (4 portioner):

2 dl vispgrädde
200 g philadelfiaost
3/4 dl strösocker
2 dl frysta bär (jag hade blåbär)
ett gäng digestivekex
Färska bär att dekorera med (om du har hemma)

Gör såhär:

1. Vispa grädden, inte allt för hårt.
2. Blanda philadelfiaost med socker och rör i detta i grädden.
3. Vispa tills du får en klumpfri kräm. 
4. Mosa sönder de frysa bären lite lätt och blanda i dem.
5. Tag fram 4 tjusiga glas, varva söndersmulade kex med cheesecakekrämen och avsluta med färska bär. 

Voilá! 

Tips! Ät efterrätten direkt eftersom bären kan safta till sig om den får stå och det blir inte så snyggt.