Igår bjöd jag på chokladglass i strut till efterrätt, riktigt smarrigt! Tack till Linda Andersson för receptet. Denna hemgjorda glass kan du med fördel göra ett par dagar innan servering eftersom den behöver några timmar att stelna.
Ingredienser:
Glass: (ca 1,1 liter)
5 dl vispgrädde
1 burk kondenserad mjölk, sockrad (397 g)
200 g mörk choklad
Chokladdoppade strutar:
ca 10 glasstrutar
ca 50 g mörk choklad, smält
Gör så här:
1. Vispa grädden fluffig i en skål.
2. Häll ner den kondenserade mjölken i grädden och blanda ordentligt.
3. Smält hälften av chokladen och hacka resten. Blanda ner chokladen i gräddsmeten. Spar lite av den hackade chokladen till garnering.
4. Häll glassmeten i en limpform, ca 1 ½ liter. Strö resten av den hackade chokladen på ytan. Täck formen med plast och ställ den i frysen tills den är genomfryst. Ta fram glassen en stund före servering. Servera glassen i strutar eller på tallrik.
5. Chokladdoppade glasstrutar: Doppa den övre kanten i smält choklad. Ställ dem i var sitt glas och låt chokladen stelna.
Enjoy!
söndag 31 maj 2015
tisdag 19 maj 2015
Nyttiga chokladbollar
Vem älskar inte chokladbollar? Det gör jag i alla fall. Det kanske inte är det nyttigaste att stoppa i sig varje dag så har jag ett alternativ som jag definitivt tycker att ni ska prova! Det smakar lite annorlunda men det är fortfarande supergott och bäst av allt: nyttigt!
ca 10 bollar
100 g dadlar utan kärna
2 msk kokosfett (även kallad kokosolja)
1-2 msk kakao
½ dl havregryn
2 msk kallt kaffe alt. vatten
1 dl kokosflingor att rulla bollarna i
Gör så här:
1. Kör alla ingredienser i en matberedare till en slät massa.
2. Rulla bollarna i kokos.
3. Förvara i kylskåp.
Tips! Gör dubbelsats eftersom de "försvinner" ganska snabbt ;)
torsdag 7 maj 2015
Cheesecake i glas
Igår firade vi att det bara är 100 dagar kvar tills flytten och det gjorde vi med en cheesecake i glas. En enkel men oj så god efterrätt!
Ingredienser (4 portioner):
2 dl vispgrädde
200 g philadelfiaost
3/4 dl strösocker
2 dl frysta bär (jag hade blåbär)
ett gäng digestivekex
Färska bär att dekorera med (om du har hemma)
Gör såhär:
1. Vispa grädden, inte allt för hårt.
2. Blanda philadelfiaost med socker och rör i detta i grädden.
3. Vispa tills du får en klumpfri kräm.
4. Mosa sönder de frysa bären lite lätt och blanda i dem.
5. Tag fram 4 tjusiga glas, varva söndersmulade kex med cheesecakekrämen och avsluta med färska bär.
Voilá!
Tips! Ät efterrätten direkt eftersom bären kan safta till sig om den får stå och det blir inte så snyggt.
fredag 3 april 2015
Punschparfait
Det var alldeles för länge sedan jag la upp något på bloggen men nu är det dags att bryta tystnaden och dela med mig av ännu ett smarrigt recept!
Till efterrätt på skärtorsdagen så gjorde jag punschparfait toppad med mango, jordgubb och lite riven choklad. Parfaiten försvann snabbt ur skålarna och gästerna frågade genast om mer, vilket jag tar som ett tecken på att efterrätten smakade väldigt gott! :)
Tips! Du kan med fördel göra parfaiten några dagar innan men minst en dag före servering.
För att göra punschparfait krävs otroligt få ingredienser:
6 portioner
3 äggulor
1½ dl strösocker
3 dl vispgrädde
½ dl punsch
100 g mörk choklad
Topping:
Mango
Jordgubbar
Riven choklad
Gör såhär:
1. Vispa samman äggulorna och sockret poröst.
2. Rör ner punschen i äggsmeten.
3. Häll upp grädden i en annan bunke och vispa till ett fast skum, dock inte för länge.
3. Vänd ner den vispade grädden i ägg- och punschsmeten.
4. Hacka chokladen i små bitar men lämna en chokladruta till toppingen. Rör sedan försiktigt ner chokladbitarna i smeten.
5. Häll upp smeten i glas, skålar eller liknande (jag har valt genomskinliga glas för att man ska se parfaiten).
6. Ställ sedan in parfaiten i frysen och låt stelna över natten.
När det är dags för servering toppar du med hackad mango, en jordgubbe och lite riven choklad. Färdig att avnjutas!
Ett extra tack till min älskling för den goda punschen!
Till efterrätt på skärtorsdagen så gjorde jag punschparfait toppad med mango, jordgubb och lite riven choklad. Parfaiten försvann snabbt ur skålarna och gästerna frågade genast om mer, vilket jag tar som ett tecken på att efterrätten smakade väldigt gott! :)
Tips! Du kan med fördel göra parfaiten några dagar innan men minst en dag före servering.
För att göra punschparfait krävs otroligt få ingredienser:
6 portioner3 äggulor
1½ dl strösocker
3 dl vispgrädde
½ dl punsch
100 g mörk choklad
Topping:
Mango
Jordgubbar
Riven choklad
Gör såhär:
1. Vispa samman äggulorna och sockret poröst.
2. Rör ner punschen i äggsmeten.
3. Häll upp grädden i en annan bunke och vispa till ett fast skum, dock inte för länge.
3. Vänd ner den vispade grädden i ägg- och punschsmeten.
4. Hacka chokladen i små bitar men lämna en chokladruta till toppingen. Rör sedan försiktigt ner chokladbitarna i smeten.
5. Häll upp smeten i glas, skålar eller liknande (jag har valt genomskinliga glas för att man ska se parfaiten).
6. Ställ sedan in parfaiten i frysen och låt stelna över natten.
När det är dags för servering toppar du med hackad mango, en jordgubbe och lite riven choklad. Färdig att avnjutas!
Ett extra tack till min älskling för den goda punschen!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)



