onsdag 24 juli 2013

Här vare andra bullar!

Det är så härligt att känna sig inspirerad och det bara kliar i bakfingrarna! Min underbara bak-vän Sofie inspirerade mig att baka bullar när jag såg hennes frestande bullbilder på Instagram. Det var av henne jag fick bageriet Gateau's bullrecept med kanel och kardemummafyllning (mummmmms!)

Bullar och längder
Ingredienser:

500 g ljummen mjölk (½ l)
50 g jäst
200 g strösocker
200 g smör, rumstempererat
1100 g vetemjöl
5 g salt
20 g kardemumma

Kanel och kardemumma fyllning:

310 g mandelmassa
175 g smör, rumstempererat
40 g vatten
30 g kanel

1~2 ägg och pärlsocker till garnering

Gör så här:

1. Lös upp jästen med den ljumna mjölken och blanda sedan i resterande ingredienser i assistenten. 

2. Kör alltsammans i minst 10 minuter på medelhög hastighet tills degen är elastisk.

3. Pröva med att ta upp en liten bit och dra i den. Om degen går sönder, kör lite längre tills den är smidig. 

4. När degen är färdig , lägg upp den på ett lätt mjölat bord och låt den vilka i 20 minuter.

Längder (5 st):

1. Dela degen i bitar på 400 gram.

2. Kavla till 5 mm tjocklek.

3. Bred på fyllningen ända ut i kanten.

4. Rulla ihop till en spole och klipp degens ovansida i diagonala mönster.

5. Sätt på plåt med bakplåtspapper och jäs i rumstemperatur under plast i 2 timmar.

6. Sätt ugnen på 180 grader.

7. Pensla med ägg och strö på pärlsocker.

8. Baka i 25-30 min. Tips! Använd varmluftsugn-funktion om du har så kan du baka flera längder samtidigt. OBS! 10 grader svalare om du väljer varmluft.

Bullar (25 st):
Lägg bullarna i korg med handduk så håller de sig varma!

1. Kavla ut degen 5 mm tjock och 30x60 cm.

2. Stryk på fyllningen jämnt över hela degen. 

3. Rulla ihop degen från ena långsidan. Rulla till en lång spole.

4. Skär sedan i bitar, 3 cm (bör bli 25 st), och sätt på plåt med bakplåtspapper med snittytan uppåt (jag använde bullformar vilket gick lika bra).

5. Jäs i rumstemperatur under plast i 2 timmar.

6. Sätt ugnen på 210 grader.

7. Pensla med ägg och strö på pärlsocker.

"Bullkaka"
8. Baka i 12 minuter.

"Bullkaka":

Fick idéen från butterkakan och tänkte att det kanske skulle funka med bullar, så de blev en "bullkaka". 

Gör precis som bullarna. Sedan lägger du bullarna, med snittytan upp, i en form med löstagbar botten. Viktigt att du har mellanrum mellan bullarna eftersom de kommer jäsa och även expandera lite i ugnen.


lördag 20 juli 2013

Frukttårta med marängbotten

När min fina och underbara vän Hanna fyllde 20 firade vi henne med denna fruktiga och färggranna tårta. Superenkel och supergod tårta som varmt rekommenderas!

Ingredienser:

2 marängbottnar (färdigköpta eller hemgjorda)
3 dl vispgrädde
3 dl vaniljkräm (Marsánsås)
2 dl blåbär
1 st mango
250 g jordgubbar
100 g mjölkchoklad

Gör så här:

1. Börja med att skala mangon och tärna den. Skölj och dela jordgubbarna i mindre bitar spara ev. någon till ”toppdekor”.

2. Hacka chokladen grovt.

3. Vispa grädden och blanda in vaniljkrämen. Så här långt kan man förbereda denna tårta man man skall lägga ihop den precis innan servering annars ”smälter” marängen och det blir pannkaka av allt (som ni ser har denna tårta börjat smälta ihop så det är snabba ryck från köket till matbordet).

4. När du lägger ihop den börjar du med en marängbotten, lägger på hälften av vaniljkrämsgrädden och hälften av frukten och chokladen.

5. Fortsätt likadant på nästa botten och toppa med några stora fina jordgubbar överst. 

Detta är en glutenfri tårta och kan även göras laktosfri om man använder laktosfri grädde och kokar marsànkrämen på laktosfri mjölk och hoppar över mjölkchokladen. 

Tips! Variera med olika frukter och bär, bara fantasin kan stoppa dig!





fredag 19 juli 2013

Chokladbrownies



Idag var Rytmus-kompisen Johanna på besök och jag hade i uppdrag att fixa lite go fika. Detta är resultatet! 

Ingredienser:


225 g rumstempererat smör, 
  plus extra till plåten
150 g mörk choklad, i bitar
225 g vetemjöl
125 g strösocker
4 vispade ägg
75 g hackade pistagenötter
100 g grovhackad vit choklad
siktat florsocker att pudra över

Gör så här:


1. Värm ugnen till 175 grader. Smörj en fyrkantig med 23 cm sida och klä med bakplåtspapper.

2. Smält den mörka chokladen och smöret i en eldfast skål över en kastrull med sjudande vatten. Rör till jämn smet och låt svalna något.

3. Sikta ner mjölet i en bunke och blanda i sockret.

4. Rör ner äggen i chokladsmeten. Häll smeten i mjölblandningen, under omrörning. Blanda väl. 

5. Rör ner nötter och vit choklad.

6. Häll smeten i formen. Släta till ytan med palettkniv. 

7. Grädda i ugnen i 30-35 minuter, eller tills kakan känns fast i kanterna. Låt svalna i formen i 20 minuter, lägg den sedan på ett galler för att svalna. 

8. Pudra över florsocker och låt kakan kallna helt.

VOALÀ! 



onsdag 17 juli 2013

Chokladfudgekaka

Om du är chokladälskare precis som jag är denna kaka perfekt för dig!


Ingredienser:

175 g osaltat, rumstempererat smör
  plus extra till formen
175 g finmalt rörsocker
3 vispade ägg
3 msk ljus sirap
40 g mald sötmandel
en nypa salt
40 g kakaopulver

Glasyr:

225 g mörk choklad (70%)
55 g mörkt muscovadosocker
225 g osaltat smör i tärningar
5 msk kaffegrädde eller
  matlagningsgrädde
½ tsk vaniljsocker

Gör så här:

1. Värm ugnen till 175 grader. Smörj två runda formar, ca 20 cm i diameter, och klä dem med bakplåtspapper i botten.

2. Lägg alla ingredienser till glasyren i en tjockbottnad kastrull. Värm försiktigt under omrörning tills allt har smält samman.

3. Häll upp i en skål och låt den stå kallt i en timmer, eller tills den är bredbar.

4. Vispa smör och socker luftigt och poröst i en bunke. Vispa ner äggen, ett i taget. Rör ner sirapen och mandeln.

5. Sikta ner mjöl, salt och kakaopulver i en separat bunke, och vänd ner i smeten. Tillsätt lite vatten, om det behövs för att göra smeten lösare.

6. Skeda upp blandningen i formarna och grädda i 30-35 minuter, eller tills man kan sticka i en provsticka i kakbottnarna utan att stickan blir kladdig.

7. Låt dem svalna i formarna i 5 minuter, stjälp sedan upp dem på ett bakgaller så att de får kallna.

8. När kakbottnarna har kallnat, lägg då ihop dem med hälften av glasyren som fyllning. Bred resten ovanpå och runt kanterna på kakan.

Tips! För att göra kakan lite fräschare kan du kanta kakan med frukt och bär, här har jag valt jordgubb och apelsin.

Nötfri: Ta bort den malda mandeln och tillsätt inte något extra vatten på slutet.

Laktosfri: Byt ut smöret mot laktosfritt smör och använd laktosfri grädde.