måndag 30 december 2013

Mormors glasstårta med en twist

Denna glasstårta minns jag från barndomen när min mormor gjorde den. I orginalreceptet är det digstivekex istället för daim men jag tycker denna twist förhöjer smaken och gör den snäppet godare! 



Ingredienser

3 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
3 äggulor
2 dl ströscoker
85 gr philadelphiaost
3 äggvitor
2 st dubbeldaim







Vispa grädde och vanilj hårt. Vispa äggulorna och strösockret poröst. Blanda i osten (smulad). Vispa äggvitorna till hårt skum (du ska kunna vända bunken upp och ner utan att innehållet faller ut). Blanda alltsammans och smula ner en dubbeldaim. Hälften av den andra dubbeldaimen smulas ner i en form där du sedan slår ner smeten. Resten av daimen smulas över smeten. Frys i drygt ett dygn. Voalà! 

onsdag 24 juli 2013

Här vare andra bullar!

Det är så härligt att känna sig inspirerad och det bara kliar i bakfingrarna! Min underbara bak-vän Sofie inspirerade mig att baka bullar när jag såg hennes frestande bullbilder på Instagram. Det var av henne jag fick bageriet Gateau's bullrecept med kanel och kardemummafyllning (mummmmms!)

Bullar och längder
Ingredienser:

500 g ljummen mjölk (½ l)
50 g jäst
200 g strösocker
200 g smör, rumstempererat
1100 g vetemjöl
5 g salt
20 g kardemumma

Kanel och kardemumma fyllning:

310 g mandelmassa
175 g smör, rumstempererat
40 g vatten
30 g kanel

1~2 ägg och pärlsocker till garnering

Gör så här:

1. Lös upp jästen med den ljumna mjölken och blanda sedan i resterande ingredienser i assistenten. 

2. Kör alltsammans i minst 10 minuter på medelhög hastighet tills degen är elastisk.

3. Pröva med att ta upp en liten bit och dra i den. Om degen går sönder, kör lite längre tills den är smidig. 

4. När degen är färdig , lägg upp den på ett lätt mjölat bord och låt den vilka i 20 minuter.

Längder (5 st):

1. Dela degen i bitar på 400 gram.

2. Kavla till 5 mm tjocklek.

3. Bred på fyllningen ända ut i kanten.

4. Rulla ihop till en spole och klipp degens ovansida i diagonala mönster.

5. Sätt på plåt med bakplåtspapper och jäs i rumstemperatur under plast i 2 timmar.

6. Sätt ugnen på 180 grader.

7. Pensla med ägg och strö på pärlsocker.

8. Baka i 25-30 min. Tips! Använd varmluftsugn-funktion om du har så kan du baka flera längder samtidigt. OBS! 10 grader svalare om du väljer varmluft.

Bullar (25 st):
Lägg bullarna i korg med handduk så håller de sig varma!

1. Kavla ut degen 5 mm tjock och 30x60 cm.

2. Stryk på fyllningen jämnt över hela degen. 

3. Rulla ihop degen från ena långsidan. Rulla till en lång spole.

4. Skär sedan i bitar, 3 cm (bör bli 25 st), och sätt på plåt med bakplåtspapper med snittytan uppåt (jag använde bullformar vilket gick lika bra).

5. Jäs i rumstemperatur under plast i 2 timmar.

6. Sätt ugnen på 210 grader.

7. Pensla med ägg och strö på pärlsocker.

"Bullkaka"
8. Baka i 12 minuter.

"Bullkaka":

Fick idéen från butterkakan och tänkte att det kanske skulle funka med bullar, så de blev en "bullkaka". 

Gör precis som bullarna. Sedan lägger du bullarna, med snittytan upp, i en form med löstagbar botten. Viktigt att du har mellanrum mellan bullarna eftersom de kommer jäsa och även expandera lite i ugnen.


lördag 20 juli 2013

Frukttårta med marängbotten

När min fina och underbara vän Hanna fyllde 20 firade vi henne med denna fruktiga och färggranna tårta. Superenkel och supergod tårta som varmt rekommenderas!

Ingredienser:

2 marängbottnar (färdigköpta eller hemgjorda)
3 dl vispgrädde
3 dl vaniljkräm (Marsánsås)
2 dl blåbär
1 st mango
250 g jordgubbar
100 g mjölkchoklad

Gör så här:

1. Börja med att skala mangon och tärna den. Skölj och dela jordgubbarna i mindre bitar spara ev. någon till ”toppdekor”.

2. Hacka chokladen grovt.

3. Vispa grädden och blanda in vaniljkrämen. Så här långt kan man förbereda denna tårta man man skall lägga ihop den precis innan servering annars ”smälter” marängen och det blir pannkaka av allt (som ni ser har denna tårta börjat smälta ihop så det är snabba ryck från köket till matbordet).

4. När du lägger ihop den börjar du med en marängbotten, lägger på hälften av vaniljkrämsgrädden och hälften av frukten och chokladen.

5. Fortsätt likadant på nästa botten och toppa med några stora fina jordgubbar överst. 

Detta är en glutenfri tårta och kan även göras laktosfri om man använder laktosfri grädde och kokar marsànkrämen på laktosfri mjölk och hoppar över mjölkchokladen. 

Tips! Variera med olika frukter och bär, bara fantasin kan stoppa dig!





fredag 19 juli 2013

Chokladbrownies



Idag var Rytmus-kompisen Johanna på besök och jag hade i uppdrag att fixa lite go fika. Detta är resultatet! 

Ingredienser:


225 g rumstempererat smör, 
  plus extra till plåten
150 g mörk choklad, i bitar
225 g vetemjöl
125 g strösocker
4 vispade ägg
75 g hackade pistagenötter
100 g grovhackad vit choklad
siktat florsocker att pudra över

Gör så här:


1. Värm ugnen till 175 grader. Smörj en fyrkantig med 23 cm sida och klä med bakplåtspapper.

2. Smält den mörka chokladen och smöret i en eldfast skål över en kastrull med sjudande vatten. Rör till jämn smet och låt svalna något.

3. Sikta ner mjölet i en bunke och blanda i sockret.

4. Rör ner äggen i chokladsmeten. Häll smeten i mjölblandningen, under omrörning. Blanda väl. 

5. Rör ner nötter och vit choklad.

6. Häll smeten i formen. Släta till ytan med palettkniv. 

7. Grädda i ugnen i 30-35 minuter, eller tills kakan känns fast i kanterna. Låt svalna i formen i 20 minuter, lägg den sedan på ett galler för att svalna. 

8. Pudra över florsocker och låt kakan kallna helt.

VOALÀ! 



onsdag 17 juli 2013

Chokladfudgekaka

Om du är chokladälskare precis som jag är denna kaka perfekt för dig!


Ingredienser:

175 g osaltat, rumstempererat smör
  plus extra till formen
175 g finmalt rörsocker
3 vispade ägg
3 msk ljus sirap
40 g mald sötmandel
en nypa salt
40 g kakaopulver

Glasyr:

225 g mörk choklad (70%)
55 g mörkt muscovadosocker
225 g osaltat smör i tärningar
5 msk kaffegrädde eller
  matlagningsgrädde
½ tsk vaniljsocker

Gör så här:

1. Värm ugnen till 175 grader. Smörj två runda formar, ca 20 cm i diameter, och klä dem med bakplåtspapper i botten.

2. Lägg alla ingredienser till glasyren i en tjockbottnad kastrull. Värm försiktigt under omrörning tills allt har smält samman.

3. Häll upp i en skål och låt den stå kallt i en timmer, eller tills den är bredbar.

4. Vispa smör och socker luftigt och poröst i en bunke. Vispa ner äggen, ett i taget. Rör ner sirapen och mandeln.

5. Sikta ner mjöl, salt och kakaopulver i en separat bunke, och vänd ner i smeten. Tillsätt lite vatten, om det behövs för att göra smeten lösare.

6. Skeda upp blandningen i formarna och grädda i 30-35 minuter, eller tills man kan sticka i en provsticka i kakbottnarna utan att stickan blir kladdig.

7. Låt dem svalna i formarna i 5 minuter, stjälp sedan upp dem på ett bakgaller så att de får kallna.

8. När kakbottnarna har kallnat, lägg då ihop dem med hälften av glasyren som fyllning. Bred resten ovanpå och runt kanterna på kakan.

Tips! För att göra kakan lite fräschare kan du kanta kakan med frukt och bär, här har jag valt jordgubb och apelsin.

Nötfri: Ta bort den malda mandeln och tillsätt inte något extra vatten på slutet.

Laktosfri: Byt ut smöret mot laktosfritt smör och använd laktosfri grädde.

måndag 24 juni 2013

Smulpaj med jordgubbar och rabarber

Till midsommar bakade jag smulpaj med jordgubbar och rabarber. Sommarfräscht och smarrigt! 

Receptet gäller för 6 port.

Ingredienser:
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
100 g smör

Fyllning
½ l jordgubbar färska eller frysta
½ l rabarber
3/4 dl strösocker
potatismjöl


Gör så här:

Sätt ugnen på 225°.

Blanda mjöl och socker i en bunke. Lägg i smöret skuret i bitar och finfördela allt till en grynig massa. Blanda färska bär med sockret och ½ msk potatismjöl i en ugnssäker form. Frysta, otinade bär blandas med sockret och 1 msk potatismjöl innan de läggs i formen. Fördela smuldegen över fyllningen.

Grädda i mitten av ugnen 15-20 min. Servera pajen med vanlijvisp.

Tips! Ska du ta med pajen när du ska bort använd aluminiumformar. Då behöver du inte oroa dig över att formen ska hem igen! :)


 

tisdag 4 juni 2013

Studenttårta '13

 I fredags sprang grannen Linda ut och till mottagningen hade jag uppdraget att baka tårtorna. Det blev chokladtårta med hallonmousse och dumlefluff toppat med marsipan. Mums!


Ingredienser (1 tårta)
Chokladbottnar (inköpta på ICA á 19.90:-)
160 g dumle
6 dl vispgrädde
200 g hallon (jag använde frysta)
½ dl gelésocker
50 g philadelphiaost
1 st vitt marsipanlock
300 g marsipan till dekorering



 Dagen innan:
Dumlefluff måste göras dagen innan så den kan tjockna i kylen innan den vispas upp.

Värm upp 3 dl grädde långsamt på låg temperatur tills den når ca 80 grader. Börjar grädden koka går det inte att vispa den efteråt. Så ett tips är att använda en termometer för att inte riskera att nå kokpunkten. 

Samtidigt som grädden kokar upp hackar du dumlen i mindre bitar (då smälter den snabbare). När grädden är tillräckligt varm lägger du i dumlen och rör om tills du fått en jämn blandning. Låt den svalna i kastrullen och lägg sedan in blandningen i kylen över natten. 

Samma dag:
Hallonmoussen är bäst om du gör samma dag som tårtan ska serveras. Du börjar med att koka hallonen och mosa dem med en träslev eller liknande. Rör ner sockret och låt det lösa upp sig, sjud i ca 1 min. Låt det svalna i kylskåpet samtidigt som du vispar 2 dl grädde. Rör sedan ner hallonen och philadelphiaosten i den vispade grädden. Voalá! 

Innan det är dags att sätta ihop tårtan ska du vispa dumleblandningen så att det blir fluffigt. Nu är vi redo!

På första lagret smetar du ut hallonmousse och på andra den vispade dumlefluffen. Överst på tårtan precis innan marsipanlocket hade jag på lite vispad grädde (1 dl) för att locket lättare ska fastna. Efter det lägger du på det vita locket.

Dekorering:
Som dekoration på min tårtor har jag haft gul och blå marsipan som jag beställde på www.kakburken.se. Bandet runt om gör du lätt genom att rulla en sträng av gul marsipan och en sträng av blå. Sedan virar du ihop dem och lägger runt tårtan. Jag lät mitt band bli lite längre och fortsätta upp på tårtan. Det är bara låta fantasin flöda! Sedan använde jag en ros-utstickare för att få fram fina rosor att lägga på tårtan. Även utstickaren är inköpt på ovanstående hemsida.

Hoppas ni fick lite inspiration och är sugna på att baka!

tisdag 23 april 2013

Amerikanska pannkakor


Idag blev det amerikanska pannkakor till frunch med bästa Lejla! 

Ingredienser:

4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt

1 msk socker
2 dl mjölk
2 st ägg
2 msk smör, + mer till stekning

Banan och blåbär till garnering



Gör så här:

Blanda mjöl, bakpulver, salt och socker.
   Slå i hälften av mjölken och rör till en jämn smet.
   Tillsätt resterande mjölk, äggen och två msk smält smör.
   Hetta upp en panna, klicka i lite smör och stek en pannkaka i taget.
Vänd pannkakorna när de stelnat på ovansidan.

   Garnera med blåbär och banan. Smaklig måltid!

Tips! Skiva banan och ha i pannkakan när du precis har vänd ner smeten i stekpannan. Eller varför inte ha lite blåbär! 

söndag 21 april 2013

Glasstårta med daim och hallon

Idag fyllde pappsen år och det firade med en försvinnande god glasstårta med smak av daim och hallon. Mumsfillibabba!


Ingredienser:

2 dl socker
4 st äggulor
200 g Philadelphiaost
4 dl vispgrädde
4 st äggvitor 
2 pkt daim (á 56 g)
1 st marängbotten (finns att köpa färdig)
2 dl blandade bär (Jag använde bara hallon)

Marängbotten:

Jag gjorde egen marängbotten eftersom alla färdiga i butiken var krossade... Men det är superenkelt så varför inte!

4-5 äggvitor, ca 1,2 dl
1 krm ättika
2 dl socker

Sätt ugnen på 125 grader. 
   Vispa äggvitorna med elvisp till ett fast skum. Tillsätt ättika och vispa ytterligare någon minut.
   Tillsätt sedan socker lite i taget och vispa lite kraftigare i några minuter tills äggvitorna blivit ett fast och blankt skum.
   Bred ut på bakplåtspapper i en ugnsform med höga kanter till ett jämnt lager.
   Lämna ca 5 cm runt kanterna.
   Sätt in marängerbotten i ugnen och grädda ca 1 timme. Stäng av ugnen de sista 20 minuterna (efter 40 minuter).
   Ta ut och låt marängbotten svalna på galler.

Tårtan:

Vispa socker och gulor poröst och blanda med philadelphiaosten.
   Vispa grädden och vänd ihop den med äggsmeten. 

   Hacka ett paket daim till små bitar och vänd ner i smeten.   Vispa vitorna till hårt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten.
   Lägg marängbottnen i en hög kakform med löstagbar botten och fyll på med smeten.
   Täck tårtan med plastfolie och frys i minst 5 timmar före servering.
   Garnera med bär och daimkross.




söndag 14 april 2013

Värmlandstårta

Igår bakade jag och syrran en Värmlandstårta. De blev en mycket god succé!



Bottnar
3 äggvitor
1 dl socker
50 g mandel, hackad
3 msk kakao

Kräm
3 äggulor
1 dl grädde
1 dl socker
100 g smör, rumstempererat

Sätt ugnen på 175°.
   Separera äggvitor och -gulor. Lägg gulorna i en tjockbottnad kastrull och vispa äggvitorna hårt i en bunke.
   Blanda socker, hackad mandel och kakao. Vänd ner försiktigt i den vispade äggvitan. Gör två eller tre tallriksstora cirklar eller fyrkanter på bakplåtspapper och bred ut smeten.
   Grädda 20–25 minuter (tills ytan känns torr).
   Tillsätt vispgrädde och socker till ägg-gulorna och sjud samman ca 15 minuter tills den tjocknar. Äggsmeten ska bli så tjock att du ser botten när du rör. Men vispa försiktigt och med tålamod så att det inte blir äggröra.
   Låt svalna lite. Tillsätt rumstempererat smör och rör krämen slät. Fördela mellan och på bottnarna. Dekorera med marsipankycklingar
och servera med lite vispad grädde.


lördag 13 april 2013

Chokladbollar

Nostalgi på hög nivå, så otroligt enkelt och gott!


Ca 20 små chokladbollar. Jag gjorde dubbelsats och liite större bollar.

100 gram margarin eller smör
2 dl strösocker
3 dl havregryn
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
3 msk kaffe (ska vara kallt) (Jag använde kall mjölk)
Pärlsocker eller kokos
 

Blanda ihop alla ingredienser i en bunke med händerna. Forma smeten till runda bollar i önskad storlek när smeten är jämnt blandad. Därefter rullar du dom i pärlsocker eller kokos. 

Tips! För lättare förvaring i kylskåpet kan du lägga ner chokladbollarna direkt i en burk.


måndag 8 april 2013

Chokladmacarons

Klickarna ska sjunka ut slätt, då är smeten perfekt.
Viktigt att grädda "kakorna" längst ner i ugnen.
 Jag älskar att baka dessa små söta macarons! Pillrigt men roligt är det att pussla ihop dem och så otroooligt gott! 

Chokladganache
100 g 70% choklad med havssalt
1 dl grädde
15 g smör (~1 msk)

Finhacka chokladen och lägg i en värmetålig skål. Värm grädden och smöret i en kastrull och ta bort från värmen precis innan grädden börjar koka. Häll grädden över chokladen och låt stå i några sekunder. Rör sedan tills chokladen smält helt och är glansig.
   Låt stå tills ganachen börjar tjockna, vill du att det ska gå snabbare så ställ in den en stund i kylskåpet.


"Kakorna"
100 g mandelmjöl
Tada! Slutresultatet, som bara smälter i munnen!
185 g florsocker
15 g kakao
110 g äggvita (~3 ägg)
4-5 msk strösocker
Kakao och havssalt till dekoration

 Sikta samman mandelmjöl, florsocker och kakao i en bunke.
   Vispa äggvitan med elvisp i en annan skål. När äggvitan börjar skumma, tillsätt sockret en matsked i taget. Fortsätt vispa tills marängen är tjock, fast och glansig.
   Häll försiktigt i mandelblandningen i marängen och rör med en slickepott. Smeten ska inte vara för hård och inte för lös. Om du vill prova om smeten har bra konsistens, klicka ut lite på ett bakplåtspapper. Klicken ska sjunka ut och få en slät yta, är den toppig så rör lite till i smeten. 
   Fyll en spritspåse med rund tyll och spritsa ut små klickar, stora som en 5 krona, på ett bakplåtspapper. Låt dem vila minst en halvtimme på plåten, så att de bildar ett ”skinn” på ytan. Känn försiktigt på ytan för att se att de inte är kladdiga. Strö över ett par flingor havssalt över varje kaka och pudra lite kakao ovanpå. (Ha tålamod, sätter du in dom i ugnen för tidigt är risken stor att de spricker)
   Värm ugnen till 150°C. Grädda ca 15 minuter längst ner i ugnen. Låt svalna och ta försiktigt bort dem från bakplåtspappret.
   Klicka ut eller spritsa chokladganache på kakorna och sätt ihop dem två och två. Förvara dem i en lufttät burk i kylskåp.

När man bakar macarons gäller det att ha lite tålamod, speciellt om det är första gången. Övning ger färdighet som någon listig person sa! 

söndag 7 april 2013

Müslibars

Passar perfekt efter ett hårt träningspass!


ca 30-40 bitar

320 g osaltat smör
240 ml ljus sirap
250 gram farinsocker
250 gram havregryn
200 gram riven kokos
125 gram torkade aprikoser
60 gram torkade fikon
125 gram cornflakes
125 gram solrosfrön
60 gram torkade tranbär
125 gram valnötter
125 gram russin


Täck insidan av två brödformar (alt. en stor form ca 33x23x5 cm) med bakplåtspapper.    Hacka aprikoser, fikon och valnötter. 
   Lägg smör, sirap och farinsocker i en kastrull och värm på medelvärme tills allt smält till en slät smet. Rör om då och då.
   Lägg havregryn, kokos, aprikoser, fikon, cornflakes, solrosfrön, tranbär, valnötter och russin i en stor bunke. Blanda ordentligt.
   Rör ner smörblandningen och rör om noga så att alla torra ingredienser täcks av smöret.
   Fördela i formarna, släta till ytan. täck med plastfolie och ställ gärna något tungt över formarna så att müslibarsen pressas ihop ordentligt (syltburkar t.ex.). 
   Ställ i kylen över natten.


Tips! Doppa müslibarsen i mörk choklad så blir de ännu godare men möjligtvis lite onyttigare ;) Jag har använt mig av 70 % choklad. 

Tips! Vill du inte göra en så stor sats kan man göra halva vilket blir mycket ändå.


söndag 31 mars 2013

Chokladbiscotti


Knapriga och knastriga. Doppa i något varmt så smälter dem i munnen!
Beräknad tid: 1,5 h

150 g sötmandel
75 g smör eller margarin
3½ dl socker
3 ägg
6+½ dl vetemjöl
½ dl kakao
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
75 g hackad mörk choklad

Rosta mandeln på medelvärme i en torr stekpanna och låt den svalna. Rör smöret och socker poröst och tillsätt ett ägg i taget under vispning.
   Blanda 6 dl mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker och sikta ner i smeten. Tillsätt mandel och grovt hackad choklad.
   Blanda samman till en deg och dela i fyra bitar. Använd ev. resten av mjölet vid utbakningen. Forma till längder och lägg på plåt med bakplåtspapper.
   Grädda i 20 min på 200 grader. Skär längderna i sneda bitar med snittytan upp. Sänk ugnsvärmen till 100 grader och torka biscottin i ca 40 min tills de är torra.

Tips! Lägg biscottin i en lufttät glasburk så håller den sig fräsch längre plus att det ser väldigt fint ut. Sätt ett sidenband runt locket så funkar det perfekt som en present!

lördag 30 mars 2013

Äppelflan



Vill du höja ribban ett steg och göra något annat än äppelpaj? Här har du svaret!

Deg:
3 dl vetemjöl
150 g margarin eller smör
2 msk kallt vatten

Fyllning:
125-150 g riven mandelmassa
1 dl marsán- eller vaniljkräm
~5 äpplen med frisk syrlig smak

Garnering:
2 gelatinblad
2 dl äppeljuice

Blanda mjölet, matfettet och vattnet i en matberedare eller på arbetsbänk till en smidig deg. Låt den vila i plastfolie i kylskåpet ca 30 min.
   Blanda riven mandelmassa och vaniljkräm.
   Kavla ut degen till en rund platta ca 30 cm i diameter på ett bakplåtspapper. Låt den stå svalt en stund.
   Bred därefter på krämen. Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i tunna klyftor och lägg på krämen. 
   Gräddning: Grädda flantårtan mitt i ugnen i 200 grader, 30 min eller tills äpplena fått lite färg och botten och kanterna gräddats.
   Lägg gelatinbladen i vatten en stund. Värm juicen, ta upp gelatinbladen och lägg ner i juicen. Låt dem smälta och sedan börja stelna. Häll det över tårtan. Ställ den kallt. 
   Servering: Med kall marsán- eller vaniljsås. 


fredag 29 mars 2013

Kanelbullar


Doften av nybakade kanelbullar är oslagbar! 

Beräknad tid: ca 2 h (inkl. jästid)

Grunddeg:
50 g jäst
150 g margarin eller smör
5 dl mjölk
½ tsk salt
1-1½ dl socker
1½ tsk nystötta kardemummakärnor eller 2 tsk malen kardemumma
1 ägg
ca 1,5 liter vetemjöl

Fyllning:
75 g rumstempererat margarin eller smör
1 dl socker
2 tsk kanel

Pensling:
1 ägg

Garnering:

Pärlsocker
Hackad sötmandel


Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet, tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll lite av degspadet över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt resten av degspadet, saltet, sockret, kardemumman, ägget och det mesta av mjölet.

Arbeta degen smidig tills den släpper degbunkens kanter. Strö lite mjöl över degen. Täck den med en bakduk. Låt den jäsa på dragfri plats till dubbel storlek. Beräkna 30-40 minuter.

Stjälp upp degen på en mjölad arbetsbänk. Knåda i ytterligare mjöl. Degen är färdigknådad när den släpper arbetsbänken och händerna.

Dela degen mitt itu. Kavla ut varje del på lätt mjölad arbetsbänk till en rektangulär platta. Bred ut det rumstempererade smöret på plattorna. Rör ihop sockret och kanelen och strö det sedan jämt över plattorna. Rulla samman dem från långsidan. Skär dem i ca 2 cm breda bitar och lägg dem med snittytan uppåt i pappersformar. Sätt ugnen på 250 grader.

Låt bullarna jäsa under bakduk till dubbel storlek, 20-30 minuter. Pensla dem med ett uppvispat ägg. Strö på pärlsocker och/eller mandel.

Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 8 minuter eller tills bullarna har fått en fin gyllenbrun färg.

Premiär

Välkommen till min bakblogg! Att baka har alltid varit en mina stora passioner och på senaste tiden har det verkligen tagit fart. Det var lite knepigt att komma på en bra titel för denna blogg men så tänkte jag: Vem är älskar inte doften av nybakat? Då var det självklart att min bakblogg skulle heta Doften av nybakat.