söndag 31 mars 2013

Chokladbiscotti


Knapriga och knastriga. Doppa i något varmt så smälter dem i munnen!
Beräknad tid: 1,5 h

150 g sötmandel
75 g smör eller margarin
3½ dl socker
3 ägg
6+½ dl vetemjöl
½ dl kakao
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
75 g hackad mörk choklad

Rosta mandeln på medelvärme i en torr stekpanna och låt den svalna. Rör smöret och socker poröst och tillsätt ett ägg i taget under vispning.
   Blanda 6 dl mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker och sikta ner i smeten. Tillsätt mandel och grovt hackad choklad.
   Blanda samman till en deg och dela i fyra bitar. Använd ev. resten av mjölet vid utbakningen. Forma till längder och lägg på plåt med bakplåtspapper.
   Grädda i 20 min på 200 grader. Skär längderna i sneda bitar med snittytan upp. Sänk ugnsvärmen till 100 grader och torka biscottin i ca 40 min tills de är torra.

Tips! Lägg biscottin i en lufttät glasburk så håller den sig fräsch längre plus att det ser väldigt fint ut. Sätt ett sidenband runt locket så funkar det perfekt som en present!

lördag 30 mars 2013

Äppelflan



Vill du höja ribban ett steg och göra något annat än äppelpaj? Här har du svaret!

Deg:
3 dl vetemjöl
150 g margarin eller smör
2 msk kallt vatten

Fyllning:
125-150 g riven mandelmassa
1 dl marsán- eller vaniljkräm
~5 äpplen med frisk syrlig smak

Garnering:
2 gelatinblad
2 dl äppeljuice

Blanda mjölet, matfettet och vattnet i en matberedare eller på arbetsbänk till en smidig deg. Låt den vila i plastfolie i kylskåpet ca 30 min.
   Blanda riven mandelmassa och vaniljkräm.
   Kavla ut degen till en rund platta ca 30 cm i diameter på ett bakplåtspapper. Låt den stå svalt en stund.
   Bred därefter på krämen. Skala och kärna ur äpplena. Skär dem i tunna klyftor och lägg på krämen. 
   Gräddning: Grädda flantårtan mitt i ugnen i 200 grader, 30 min eller tills äpplena fått lite färg och botten och kanterna gräddats.
   Lägg gelatinbladen i vatten en stund. Värm juicen, ta upp gelatinbladen och lägg ner i juicen. Låt dem smälta och sedan börja stelna. Häll det över tårtan. Ställ den kallt. 
   Servering: Med kall marsán- eller vaniljsås. 


fredag 29 mars 2013

Kanelbullar


Doften av nybakade kanelbullar är oslagbar! 

Beräknad tid: ca 2 h (inkl. jästid)

Grunddeg:
50 g jäst
150 g margarin eller smör
5 dl mjölk
½ tsk salt
1-1½ dl socker
1½ tsk nystötta kardemummakärnor eller 2 tsk malen kardemumma
1 ägg
ca 1,5 liter vetemjöl

Fyllning:
75 g rumstempererat margarin eller smör
1 dl socker
2 tsk kanel

Pensling:
1 ägg

Garnering:

Pärlsocker
Hackad sötmandel


Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet, tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll lite av degspadet över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt resten av degspadet, saltet, sockret, kardemumman, ägget och det mesta av mjölet.

Arbeta degen smidig tills den släpper degbunkens kanter. Strö lite mjöl över degen. Täck den med en bakduk. Låt den jäsa på dragfri plats till dubbel storlek. Beräkna 30-40 minuter.

Stjälp upp degen på en mjölad arbetsbänk. Knåda i ytterligare mjöl. Degen är färdigknådad när den släpper arbetsbänken och händerna.

Dela degen mitt itu. Kavla ut varje del på lätt mjölad arbetsbänk till en rektangulär platta. Bred ut det rumstempererade smöret på plattorna. Rör ihop sockret och kanelen och strö det sedan jämt över plattorna. Rulla samman dem från långsidan. Skär dem i ca 2 cm breda bitar och lägg dem med snittytan uppåt i pappersformar. Sätt ugnen på 250 grader.

Låt bullarna jäsa under bakduk till dubbel storlek, 20-30 minuter. Pensla dem med ett uppvispat ägg. Strö på pärlsocker och/eller mandel.

Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 8 minuter eller tills bullarna har fått en fin gyllenbrun färg.

Premiär

Välkommen till min bakblogg! Att baka har alltid varit en mina stora passioner och på senaste tiden har det verkligen tagit fart. Det var lite knepigt att komma på en bra titel för denna blogg men så tänkte jag: Vem är älskar inte doften av nybakat? Då var det självklart att min bakblogg skulle heta Doften av nybakat.