söndag 31 mars 2013

Chokladbiscotti


Knapriga och knastriga. Doppa i något varmt så smälter dem i munnen!
Beräknad tid: 1,5 h

150 g sötmandel
75 g smör eller margarin
3½ dl socker
3 ägg
6+½ dl vetemjöl
½ dl kakao
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
75 g hackad mörk choklad

Rosta mandeln på medelvärme i en torr stekpanna och låt den svalna. Rör smöret och socker poröst och tillsätt ett ägg i taget under vispning.
   Blanda 6 dl mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker och sikta ner i smeten. Tillsätt mandel och grovt hackad choklad.
   Blanda samman till en deg och dela i fyra bitar. Använd ev. resten av mjölet vid utbakningen. Forma till längder och lägg på plåt med bakplåtspapper.
   Grädda i 20 min på 200 grader. Skär längderna i sneda bitar med snittytan upp. Sänk ugnsvärmen till 100 grader och torka biscottin i ca 40 min tills de är torra.

Tips! Lägg biscottin i en lufttät glasburk så håller den sig fräsch längre plus att det ser väldigt fint ut. Sätt ett sidenband runt locket så funkar det perfekt som en present!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar